romantische foto's of gewoon niet scherp?

Bloemen van dichtbij fotograferen met de macrolens levert soms al bijzondere plaatjes op. Door te spelen met onscherpte bijvoorbeeld door dubbele belichting toe te passen creëer je nog weer een andere sfeer. Verfoeid door sommigen, maar bewonderd door anderen. Een eerste oefening van mij met deze technieken laat ik graag even zien. Tevreden, nee nog lang niet. Wel intrigerend om mee door te gaan.

Als eerste prachtige tulpen gewoon scherp maar met weinig scherptediepte.

 Dan een zacht in de wind wiegend tulpje dubbel belicht.
 En nog een. Een lichte zweem van onscherpte geeft een romantisch tintje.
Ook deze kleine bosannemonen doen het goed. Door het relatief donkere weer waren ze nog niet helemaal open, maar misschien daardoor extra mooi.
 Ook deze vergeten we niet.
De witte damastbloemen in een donker hoekje geven met een dubbele belichting een feeëriek sfeertje.
 Nogmaals tegen een groene achtergrond.
 

Deze boshyacint is dan weer gewoon scherp genomen maar door de hoek waaronder het licht binnenvalt ontstaat er toch een zachte zweem.
En dan als laatste een duinviooltje. Ook scherp maar wel met heel weinig scherptediepte voor een bijzonder effect.
Ik hoop dat u deze technieken kunt waarderen. Ik heb er plezier in en ga mijn best doen me meer te bekwamen in deze technieken.



3 opmerkingen:

  1. Mooie serie Leo! Leuk dat je de tijd en inspiratie vond om de macrolens weer eens uit te laten!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het geeft trouwens een bijzonder effect, dat dubbel belichten. Soms lijkt het op bewogen, maar vaker geeft het een fraaie zweem. De nieuwe David Hamilton?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gerrit, leuk dat je weer eens langs komt bij deze blog. Dubbel belichten vergt nog wel heeeeeel veel oefening voordat de resultaten worden zoals je van te voren bedenkt. Na deze eerste serie zijn er nog heel wat mislukt.

      Verwijderen