Vroege voorjaar van dichtbij

Begin maart, de eerste stinsenplanten staan in bloei. Stinsenplanten zijn soorten die we uit verre streken hierheen hebben gehaald om ons kikkerlandje wat meer kleur te geven. Deze mulicultiflora wordt nu hoog gewaardeerd. Hoe anders kan het gaan als multiculti niet over planten gaat ...

In onze tuin staat de Heleborus mooi te zijn. Doordat de bloemen zo laag boven de grond staan zijn ze eigenlijk nooit smetteloos wit. Na de vele regen zitten er altijd wel kleine modderspatjes op.

Achter onze tuin in de wijk staan her en der toefjes met krokussen. Ze beginnen me te fascineren. Hoe leg je die nou mooi vast? Hier nog wat stijfjes in het prille zonlicht.
Ik vertrek richting Heemstede waar de bermen en bossen van de oude landgoederen vol staan. Landgoed Overplaats/De Hartenkamp lijkt me een goede plek. Ooit bestudeerde Linnaeus hier de planten, dus zal er voor een amateur zoals ik ook wel wat te zien zijn.
De macrolens op de camera en het bos in. Ver hoef ik niet want meteen bij de ingang staat al een veld vol. Op de knieën laag bij de grond zoek ik een mooie compositie.

Toch nog iets dichterbij met volledig open diafragma om een mooie onscherpte te krijgen. Ik versterk dit effect thuis nog iets in de nabewerking.

 Een beetje meer afstand levert misschien toch wel mooiere plaatjes op.
Dit exemplaar heeft  een bloemblaadje open gezet voor een blik naar binnen.

Nog iets meer afstand om een fractie te laten zien van de hoeveelheid.


Voor een nog lager standpunt lig ik languit in het gras wat me behalve dit plaatje ook wat grinnikende blikken oplevert van een voorbijganger.
Met een beetje nabewerking kun je een mierzoet romantisch  plaatje van maken. Voor de liefhebbers zeg maar ...



Ik maak ook een paar opnamen van de Scilla's of sterhyacinten. De soort hieronder (Scilla mischtschenkoana) heeft hele tere kleuren. Ik ben niet echt tevreden over de achtergrond, maar hij kan er mee door.

Op het landgoed staan ook heel veel sneeuwklokjes. Ook zo'n heerlijke voorjaarsbode.
Vanwege de wat langere en smalle vorm van deze planten heb ik de camera een kwartslag gedraaid voor een portrait opname.  Ik zoek naar die witte wolkjes van onscherpte voor een bijzonder effect.


Hier was ik vooral naar op zoek: die ene die iets geïsoleerd staat in een veld van soortgenoten.
Ik moest voor deze plat op de buik. Beetje jammer dat ook de brandnetels al boven de grond beginnen te komen.


Het begint wat drukker te worden met wandelaars meestal met hond. Voor mij tijd om thuis op te warmen met een kop koffie!

Heerlijk als het voorjaar zich zo aankondigt!






1 opmerking: